Tuesday, May 24, 2011

tolong hentikannya...

salam...

pernah tak anda semua mengalami situasi macam ni:
(peringatan: situasi ni takde kena mengena dengan sesiapa, cuma pandangan peribadi hasil permerhatian, terima kasih )

makcik A: dapat berapa A SPM anak si xx tu?
makcik B : 3 A je...
makcik A : 3 A je?dapat masuk U ke?(sambil buat muka siyes)
Alhamdulillah anak si xx dapat masuk U....

4 tahun kemudian..
Makcik B: dah abis dah blaja anak si xx tu..minggu depan konvo la...
makcik A : ye ke..bagus le tu, nak konvo ni tak buat kenduri kesyukuran ke...

Beberapa bulan kemudian...
Makcik A: anak si xx tu keje apa sekarang?
Makcik B: ntah , katanya keje biasa2 je..
Makcik A: la...keje biasa2 je..blja tinggi2, keje biasa je..tak kesian mak bapak ke anto sekolah tinggi2, tak tolong pape pun...

Bebeapa bulan kemudian:
makcik B: anak si xx nk bertunang minggu depan, dengan org jauh
makcik A :Ye ke, cepat sangat nak bertunang, keje pun tah pape lagi.
makcik B: takpela dorang nak bertunang, dah ada ikatan tak risau sangat..lagi pun duk jauh2...

Dihari pernikahan
makcik A: keje apa suami anak si xx tu?
makcik B : ntah le katanya keje gomen.
makcik A: ye ke..bape gajinya?
makcik B: taktau la pulak
makcik A: keje sekarang ni klo takat rm1000 je mana cukup, nak nak kat KL nu, bayk belanja

Dihari kenduri...
makcik A: eh tgk warna tema pengantin, tak sesuai langsung la
makik B: Eh ok je tgk, sesuai la
makcik A: sesuai ke?biasa je,(sambil geleng2 kepala ) pengantin tu gelap la, tak sesuai warna tu..tgk ni, kita buat kerja penat2, bg bunga telur je, kedekut betol lah..
makcik B: dorang save bajet tu...jgn la pk bukan2...

beberapa bulan kemudian..
makcik A: anak si xx tu dah mengandung belum?
makcik B: rasanya dah kot.
makcik A:dah ngandung?cepatnye?baru 1bulan dorang kawen?
makcik B: Takpelah dah rezeki...

Pernah tak anda semua mengalami situasi2 tersebut?huhu.taktau le kan, sejak dari kecik, sampai dewasa, ada je org nak amik tau, berapa keputusan SPM, belaja U mana, keja apa, gaji berapa, sampaikan soal peribadi pun semua org nak amik tau..apa agaknya org2 tu yg tak puas hati ye?

p/s: peringatan utk diri sendiri gak, jgn jadi terlalu sibuk nak tau hal org lain...
Post a Comment