Saturday, February 13, 2010

Gong Xi Fa Chai..

Dalam dok boring2 menahan mengantuk ni, tergerak lak hati nak tau pasal Tahun Baru Cina yg akan disambut esok. mule la saya mencari2 pasal tahun baru dornag ni..banyk juge yg saya tidak tahu pasal dornag..yg saya tau, dapat angpau dan dapat buah limau je..heheh..rupanya bermcam2 lagi..

'Gong Xi Fa Chai'..selama ni, sy menyangkakan perkataan ni bermaksud 'Selamat Tahun Baru' rupa2nya bukan le..bukan?ye..bukan..ni ha..cube rujuk kat sini
http://ms.wikipedia.org/wiki/Tahun_Baru_Cina, Gong Xi Fa Chai tu bermaksud ''Tahniah dan semoga mendapat rezeki'' huhuhu baru ku tau..

malah ada bermcam2 pantang larang yg perlu dorang ikut..antaranya membiarkan lampu menyala semalaman, kononye..mampu menghalau hantu dan puaka yg membawa musibah kepada diaorg..mereka juge digalakkan utk melawat sanak saudara dan balik kampung..Petang tahun baru, biasanya dornag ni akan makan besar bersama keluarga..maknanya petang ni dorang pakat2 balik kampung makan besar..

Yg paling best ialah..dapat angpau..heheh ala..macam dwet raya le..dorang selalunye akan bg angpau dalam sampul merah &angpau tu sendiri bermaksud sampul merah..huhu
selalunye org yg bg angpau ni org yg dah kawen(org
mailto:tua@dewasa ler ) dan yg menerima angpau ni kanak2 dan org yg belum berkahwin..maknanye selagi tak kawen, selagi tu le akan dapat angpau..heheh besnye..agak2 saya akan dapat angpau tak tahun ni..hek2 berangan lak ^_^

tu le serba sikit pasal Gong Xi Fa Chai..yg lelain leh rujuk kat web..heheheh :p
Post a Comment